Dispatch Amsterdam heeft een samenwerking met Taxi Order Point, wat dat precies inhoud kan je hier onder lezen, verwacht eerste kwartaal 2023. (taxi pro 2-11-22)
Een laagdrempelige manier om een taxi te bestellen en voor lokale taxibedrijven een extra tool om extra ritten te genereren. Dat is het idee wat schuilgaat achter Taxi Order Point (TOP). Met TOP kunnen taxiondernemers op een eenvoudige en laagdrempelige manier klandizie genereren, bij bijvoorbeeld hotels, restaurants en kroegen. Ook de klanten die van Taxi Order Point gebruik maken, plukken hier de vruchten van.
Taxi Order Point maakt namelijk geen gebruik van een app of website. Via een unieke QR-code of een NFC-chip, kunnen klanten eenvoudig een taxi bestellen. Dat zit als volgt in elkaar: klanten scannen de QR-code op de plek waar ze een taxi willen bestellen. Vervolgens kunnen ze een boekingsformulier invullen, waarna de klant de mogelijkheid heeft de ritopdracht in te zien, te bewerken en zelfs te annuleren. Ook kan de klant zien waar de taxichauffeur zich bevindt.
“De QR-code die gelezen wordt, weet precies op welke plek de klant zich bevindt en aan welke vervoerder deze gekoppeld is. Zo komt de ritopdracht automatisch bij het juiste taxibedrijf terecht, die de betreffende rit zal verzorgen”, zo laat Mark Bresser, een van de bedenkers, over het nieuwe product weten. “Voor deze manier van bestellen zijn er ook geen downloads, creditcards of registratie nodig. Dit is eigenlijk een hele laagdrempelige manier voor klanten om een taxi te bestellen en voor taxibedrijven om ritten te genereren. Op deze manier wordt voor heel weinig geld een bestelpunt gecreëerd, op de plek en tijd waarop de passagier een taxi nodig heeft.”
Bierviltjes
Het zijn echter de taxibedrijven die het moeten doen, benadrukt Bresser. Zij moeten namelijk zelf voor bijvoorbeeld flyers, bierviltjes of stickers zorgen waar de QR-code op staat afgebeeld en deze zelf onder hun opdrachtgevers verspreiden. “De QR-codes kunnen als PDF worden gedownload. De ondernemer kan met dit bestand zelf aan de slag gaan. Ze moeten zelf nadenken en met creatieve ideeën komen, over hoe zij eventuele opdrachtgevers aan zich willen binden. De vervoerder kan hierdoor zelf zijn strategie bepalen. Hij kan bijvoorbeeld zijn QR-code op een bierviltje zetten en deze verspreiden in de kroeg waar hij een samenwerking mee heeft. Daar is de vervoerder volledig vrij in. Wij faciliteren alleen dat zo’n unieke QR-code heel makkelijk te downloaden is.”
Max havelaar
Volgens Mark Bresser is Taxi Order Point dan ook vooral bedoeld voor taxiondernemers die zelf al bepaalde opdrachtgevers, zoals een restaurant of een hotel, aan zich hebben weten te binden. Maar ook voor ondernemingen die nog geen opdrachtgevers hebben, kan TOP interessant zijn. “Voor vervoerders die nog geen opdrachtgevers hebben, is TOP ook een middel om deze aan zich te kunnen binden. Dit systeem is namelijk een vervanging voor de huidige tools die al beschikbaar zijn.”
Het idee voor Taxi Order Point is niet zomaar uit de lucht komen vallen. Bresser wil met dit nieuwe bestelsysteem namelijk een vuist maken tegen grote internationale bedrijven, zoals Uber en Bolt. “De taxiondernemers hebben geen Uber of Bolt nodig om klanten te rijden, om vervolgens tussen de 15 en 30 procent commissie af te staan. Lokale taxibedrijven kunnen echter nooit op tegen het grote geld van die partijen. Met TOP bieden wij de lokale taxiondernemer dus een tool, waardoor die ritten bij hen terechtkomen in de eigen regio en niet bij de Ubers van deze wereld. Waarom zouden alle ritten via hun besteld moeten worden? Daar willen wij wat aan doen. Je moet Taxi Order Point dan ook zien als de koffie van Max Havelaar. De opbrengsten gaan rechtstreeks naar de koffieboer toe, zonder de tussenkomst van grote bedrijven. Bij Taxi Order Point gaan de opbrengsten rechtstreeks naar het betreffende taxibedrijf toe, zonder dat er een Uber of Bolt tussen zit.”
Social distancing
Naast de strijd tegen grote internationale taxiplatformen, ging er volgens Mark Bresser nog een andere reden schuil achter het ontstaan van Taxi Order Point. Het idee werd namelijk geboren tijdens de coronapandemie. Volgens Bresser ontstond daardoor de vraag van klanten om een taxi te bestellen, zonder tussenkomst van een receptie of baliemedewerker. “Klanten zochten naar andere manieren om een taxi te bestellen. Door de uitbraak van het coronavirus is dat in een stroomversnelling geraakt. Tijdens deze periode ontstond er namelijk een vorm van social distancing. Contact moest zoveel mogelijk vermeden worden. Daardoor is ook bij vervoerders de vraag ontstaan om oplossingen te bedenken, waardoor de klant ook een taxi vanuit bijvoorbeeld zijn eigen hotelkamer kan bestellen. Op die manier hoeft de klant niet meer bij een receptiedesk aan te kloppen om een taxi voor te laten rijden. Het idee is dus tijdens de coronaperiode ontstaan, maar wij denken dat deze manier van bestellen ook in de toekomst relevant blijft. Dit concept kan namelijk altijd en overal toegepast worden.”
Passagier krijgt touwtjes in handen
Bresser denkt dan ook dat Taxi Order Point een groot succes zal worden. “Als we kijken naar de Amsterdamse markt, zien wij dat er bij zowel opdrachtgevers als vervoerders al veel interesse is. Afgezien daarvan denk ik dat deze manier van bestellen bijna iedere zuil die er momenteel bestaat, zal gaan vervangen. Met dit systeem krijgen de passagiers weer de touwtjes in handen. De potentie is immens. We gaan er een groot succes van proberen te maken”, besluit Bresser.