Inleiding.
Dispatch Amsterdam hierna te noemen DA biedt uiterst professionele service ten aanzien van personenvervoer over de weg en staat garant voor het leveren van de beste service aan de klant. Kwaliteit, professionaliteit, veiligheid en discretie staan voorop. Klanten moeten daarop kunnen vertrouwen en om die reden kiezen voor een samenwerking. De hoogste kwaliteitstandaard wordt door DSC ten doel gesteld en deze hoge standaard legt DCS ook op aan de partijen waar mee zij samenwerkt. Tenminste van alle premium chauffeurs die aangesloten zijn bij het netwerk wordt verondersteld dat zij ook die inzet hebben om de hoogste kwaliteit te leveren en dat zij zich te allen tijde professioneel en representatief gedragen tegenover DA, opdrachtgevers en klanten.
Voorwoord.
De Dispatch applicatie moet gezien worden als een “capaciteitsnetwerk” en heeft als doel u de mogelijkheid te geven om snel locaties en statussen van chauffeurs te raadplegen. Dit zodat u een chauffeur kan selecteren om naar een klant te sturen. Dit kan d.m.v. een Dispatch opdracht met als doel het uitvoeren van een rit.
Van deze chauffeur mag u verwachten dat deze handelt in de geest van goed chauffeurs schap met als kernwaarden eerlijkheid, beleefdheid, correcte voorkomen en zich conformerend aan de afspraken die bij de Dispatch oftewel ritopdracht horen.
Als laatste, niet geheel onbelangrijk, wijzen wij u erop dat als er financiële data met een ritopdracht wordt meegestuurd zoals ritprijzen, u deze respecteert en ervoor zorgdraagt dat deze corresponderen met uw BCT.
Basis regelementen.
Om er zorg voor te dragen dat de ritopdrachten op een correcte, efficiënte en kwalitatief hoogwaardige manier worden uitgevoerd, is het belangrijk dat van elke gebruiker verwacht wordt onderstaande regels in acht te nemen.
- Ritten annuleren is niet toegestaan zonder overleg met de opdrachtgever van de rit.
- Opgegeven rit accepteren en uitvoeren.
- De opgegeven tarieven hanteren en geen andere prijzen doorvoeren.
- De opgegeven betalingswijze accepteren en uitvoeren.
- Te allen tijde de juiste status van je Dispatch aangeven.
- Een aangenomen rit is uw verantwoordelijkheid.
- Een rit kan alleen loos gemeld worden als er contact is opgezocht met de opdrachtgever van de rit.
- Zonder ritopdracht bij een klant voor de deur staan is niet toegestaan.
- Geen discussies over ritten bij de klanten van de opdrachtgevers.
- Geen negatieve uitingen richting klanten over DA of een opdrachtgever.
Artikel 1 Definities:
- DA: Het bedrijf wat de software operationeel beheert en opdracht geeft tot ontwikkeling en hosting van de software. De software is bedoeld om chauffeurs aan opdrachtgevers te koppelen in de personenvervoer sector.
- Enterprise: Een opdrachtgever die zijn vervoersbewegingen beschikbaar stelt aan het netwerk binnen het DA-platform. Dit kan zowel een chauffeur uit het netwerk zijn dan wel een vervoersbedrijf wat ritopdrachten wil wegzetten al dan niet tegen betaling. Hierna te noemen de opdrachtgever.
- De chauffeur: De uitvoerder van ritopdrachten in het netwerk, al dan niet tegen een vergoeding. Hierna te noemen de opdrachtnemer.
- Dispatch applicatie: Het online ritten distributieplatform, de software in zijn geheel. Hierna ook wel de software genoemd.
Artikel 2: Toepasselijkheid.
- Deze gebruiksvoorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, aanbiedingen, werkzaamheden overeenkomsten en levering van diensten door of namens DA.
- Afwijken kan alleen als dat schriftelijk is overeengekomen door beide partijen.
- Deze gebruiksvoorwaarden bevat voor DA steeds inspanningsverplichtingen, geen resultaatsverplichtingen.
Artikel 3: Garanties en verplichtingen.
3.1 DA geeft geen garanties ten aanzien van het functioneren van de software bij gebruik van verouderde hardware dan wel het niet up to date zijn van de softwareversies welke horen bij de hardware.
- DA heeft de verplichting om bij een geconstateerde storing in de software zo snel als mogelijk en naar redelijkheid verwacht mag worden, stappen te ondernemen om deze storing te verhelpen en de software zo snel mogelijk weer operationeel te krijgen.
Artikel 4: Overdracht en intellectuele eigendomsrechten.
- Voor het geval DA zijn rechtsverhouding overdraagt aan een derde verleent de gebruiker bij voorbaat de gewenste medewerking aan deze overdracht (art6:159 lid 1 BW)
- Het is de gebruiker niet gerechtigd zijn rechten of verplichtingen ten aanzien van de software over te dragen aan derden.
- Alle auteursrechten, handelsnamen, beeldmerken en alle overige rechten van intellectueel eigendom als mede soortgelijke rechten zoals databankrechten en rechten tot bescherming van de kennis behoren uitsluitend toe aan DA. Tenzij schriftelijk andere voorwaarden zijn overeengekomen.
- Het is de gebruiker niet toegestaan inbreuk te maken op de intellectuele eigendomsrechten met betrekking tot de software in de ruimste zin van het woord (reversed enginering e.d.)
Artikel 5: Gebruik van de software, ontwikkeling en updates.
- De software mag alleen gebruikt worden voor het registreren en distribueren van ritten. Het is de gebruiker niet toegestaan om de Dispatch ter beschikking te stellen aan derden of op welke wijze dan ook te verstrekken aan derden. Daaronder wordt in ieder geval verstaan, maar niet beperkt tot, het verstrekken van en/of ter beschikking stellen van inlog gegevens van gebruikers account van de gebruiker aan derden.
- DCS zal zich inspannen de gebruikers van de software op de hoogte stellen van de werking van de software dan wel alle benodigde informatie te verschaffen omtrent het correcte gebruik van de software.
- De gebruiker mag de berichten functie alleen gebruiken voor zakelijke doeleinden.
- De gebruiker is te allen tijde verplicht de Dispatch te gebruiken zoals hij bedoeld is. Hij/Zij past zijn status aan als daar een verandering in komt, zet de rit op de juiste tijd onderweg, start altijd de rit als de klant in de wagen is en meldt enkel een ritopdracht loos na minimaal 10 minuten wachten na starttijd ritopdracht en geeft dan de reden aan van de loosmelding. Gebruiker dient ook de opdrachtgever hier telefonisch van op de hoogte te stellen.
- Bij misbruik of onjuist gebruik van de Dispatch door de gebruiker of opdrachtgever is DA bevoegd om passende maatregelen te treffen. Directe uitsluiting van het gebruik van de Dispatch applicatie, tijdelijk dan wel voor onbepaalde tijd, behoort tot de mogelijkheid. DA bepaalt welke maatregel passend is overeenkomstig de ernst van het geconstateerde misbruik of onjuist gebruik.
- In het kader van ontwikkeling, uitbreiding, verbetering dan wel aanpassing van de software kan DA-updates uitbrengen, voor optimaal gebruik adviseert DA om de meest recente software te downloaden, accepteren en te installeren.
- Indien het nalaten van het doen van een belangrijke update, de veiligheid dan wel de werking van de software in gevaar brengt, is DA bevoegd passende maatregelen te nemen zoals genoemd in art 5.5
- De gebruiker kan nimmer een vergoeding van kosten vorderen die voortvloeien uit het installeren van een software update dan wel eventuele daaruit voortvloeiende werkzaamheden.
Artikel 6: Betaling.
- De gebruiker is verplicht om te betalen voor het gebruik van de Dispatch applicatie tenzij anders schriftelijk overeengekomen is.
- De hoogte van de betaling staat vermeld op de website van DA en is afhankelijk van de frequentie van betaling.
- Blijft de gebruiker in gebreke van betaling dan is DA gerechtigd haar verplichtingen op te schorten totdat de gebruiker zijn of haar verplichtingen heeft voldaan.
- De gebruiker, welke ritopdrachten tegen een vergoeding aanvaard via de Dispatch software is verplicht hiervoor de betaling te verrichten binnen de termijn als gesteld op de factuur welke hem per mail ter hand wordt gesteld.
- Blijft de gebruiker in gebreke, dan kan DA tot invordering over gaan. De kosten met betrekking tot die invordering komen voor de rekening van de gebruiker. Deze kunnen bestaan uit wettelijke rente, buitengerechtelijke incasso kosten en eventuele andere schade die hieruit voortvloeien.
Artikel 7: Prijsindexering:
- De prijzen c.q. prijsstellingen zoals genoemd op de website van DA zijn gebaseerd op het op dat moment gehanteerde prijspeil. DA heeft het recht deze aan te passen.
Artikel 8: Aansprakelijkheid/schade:
- DA stelt de software ter beschikking zonder enige garantie en zonder gehouden zijn tot het vergoeden van enige schade bij het tijdelijk al dan niet of geheel of gedeeltelijk functioneren van de software.
- DA is nimmer aansprakelijk voor enige indirecte schade van de gebruiker of derden, waaronder mede begrepen gevolgschade, vorderingen van derden, gederfde omzet en/of winst verlies van gegevens en immateriële schade.
- De aansprakelijkheid van DA naar gebruikers of derden ten aanzien van directe schade is beperkt tot maximaal de jaarlijkse vergoeding welke de gebruiker betaalt voor het gebruik van de software.
- De gebruiker is aansprakelijk voor gemaakte schade bij de opdrachtgever en of DA door onjuist gebruik van de Dispatch applicatie door de gebruiker.
- Bij aansprakelijkheid dienen de normen van redelijkheid en billijkheid in acht genomen te worden.
- De gebruiker vrijwaart DA voor alle aanspraken van derden, uit welke hoofde dan ook, ter zake van vergoeding van schade of kosten verband houdende met het gebruik van de software.
- Niet uitgesloten is de aansprakelijkheid van DA voor schade die het gevolg is van opzet of bewuste roekeloosheid van DA.
Artikel 9: Overmacht:
- In aanvulling op het bepaalde in art 6:75 BW, geldt dat een tekortkoming van DA in nakoming van verplichtingen aan de gebruiker niet kan worden toegerekend aan DA in geval van de wil van DA onafhankelijke omstandigheid. Waardoor nakoming van verplichtingen wordt verhinderd en in redelijkheid niet verlangd kan worden. Tot die omstandigheden worden mede gerekend wanprestaties van toeleveranciers of andere derden te weten stroomstoringen, computervirussen, stakingen en werkonderbrekingen.
Artikel 10: Vertrouwelijkheid en geheimhoudingsplicht.
10.1 De gebruiker gaat ermee akkoord dat bij de uitvoering van een ritopdracht toegang tot vertrouwelijke informatie van de opdrachtgever, klant of derden mogelijk is. Vertrouwelijke informatie omvat in ieder geval, maar is niet beperkt tot, inloggegevens, transactiegegevens, marketing en andere bedrijfsplannen van DA en/of de opdrachtgever en andere informatie waarvan de gebruiker redelijkerwijs moet kunnen begrijpen dat deze vertrouwelijk behandelt moet worden.
10.2 Gebruiker is verplicht tot geheimhouding tegenover derden ten aanzien van vertrouwelijke informatie van DA en de software, tenzij enige wettelijke bepaling of wettelijk voorschrift anders bepaalt.
10.3 Behoudens uitdrukkelijke schriftelijke toestemming is het de gebruiker niet gerechtigd de informatie die hem ter beschikking is gekomen of gesteld aan te wenden voor een ander doel dan waar zij voor verkregen is, tenzij een wettelijke bepaling anders voorschrijft.
10.4 Partijen zijn verplicht tot geheimhouding ook nadat de samenwerking is opgezegd of op andere wijze beëindigd is.
Overige voorwaarden:
- Indien enige voorwaarde ongeldig of nietig mocht blijken te zijn, blijven alle andere voorwaarden van kracht.
- Indien zich omstandigheden voordoen waarin deze voorwaarden niet voorzien zullen maatregelen en beslissingen gemaakt worden naar de geest van deze voorwaarden.